Weemoed - Reisverslag uit Vias, Frankrijk van Bart en Dineke Dertien - WaarBenJij.nu Weemoed - Reisverslag uit Vias, Frankrijk van Bart en Dineke Dertien - WaarBenJij.nu

Weemoed

Door: Dineke

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dineke

31 Augustus 2014 | Frankrijk, Vias

Lieve mensen,
Afgelopen week zijn we nog een dagje uit geweest dit zal een van de laatste keer uit zijn omdat we dan het interieur van de tenten gaan inpakken, en daar druk mee zijn, want over 2 weken is het hier klaar en kunnen we naar huis. Wanneer precies weten we nog niet maar dat zal ik jullie laten weten.
Dinsdagochtend zijn we naar Cap Agde gereden en daar een wandeling gemaakt. Cap Agde heeft een prachtige kustlijn en het is een gezellige plaats met veel winkeltjes en in een oude gedeelte en veel winkeltjes langs de haven in het nieuwe gedeelte.
Vandaaruit zijn we naar Sète gereden want daar waren de traditionele steekspelen ,La Saint Louis, voor de 272e keer. In wit blauwe en wit rode bootjes gaan de “ridders van de zee’ hun krachten meten. Op de bootjes is een soort ladder schuin aangebracht waar boven op een wit geklede jongen stond die is uitgerust met een schild en een lans van hout. Onder de klanken van de hobo’s en trommels trekken de roeiers aan de riemen, de twee boten naderen elkaar en de jongens die boven aan staan richten hun lansen voor de aanval, en proberen elkaar ervan te stoten. Dit alles gebeurt in midden in de stad op het water waar aan beide kanten tribunes staan voor al het publiek wat deze steekspelen trekt. Vroege dacht men dat als je wind je onsterfelijk was, maar inmiddels weten ze vast wel beter.
Ik zal foto’s van Cap Agde en Sète erbij voegen.

Afgelopen vrijdag was het een ware uittocht van gasten de kinderen moeten maandag weer naar school en dan beginnen de mensen te roeren. Ze hadden tot zaterdag geboekt maar uiteindelijk gingen de meeste op vrijdag vertrekken en dat waren er 11 gezinnen. Dat was een drukke dag voor ons. De gasten moeten de tent schoon achter laten en dus moeten wij dit controleren en zwaaien we de gasten uit, dit kan niet tegelijk dus hebben we een rooster opgemaakt en dit ging allemaal voorspoedig. De gasten vonden hun vakantie geweldig en bedankten ons voor de gastvrijheid en de goede zorgen. Zaterdag gingen er nog 2 gezinnen weg en er kwamen nog 2 gezinnen weer bij met kleine kinderen.
Op dit moment hebben we nog 7 gezinnen in onze tenten. We krijgen nog Italianen in onze tenten en Fransen, dat zijn mensen die zo langs komen en voor een paar dagen boeken.
Wij zijn zaterdag begonnen met het inpakken van het interieur van de eerste tenten, deze komen niet meer vol en zo kunnen we langzamer hand de boel opruimen. De afbouw ploeg komt om de tenten af te breken en de spullen naar de opslag brengen.

Ja, en dan is het zover over 2 weken dan gaan we naar huis heerlijk!!! Daar hebben we heel veel zin in en vooral om jullie allemaal weer te ontmoeten, in de allereerste plaats onze kinderen en kleinkinderen daar verlangen we naar, maar het geeft ook iets van weemoed.
We hebben het hier enorm naar de zin gehad, het buiten leven, samen dit werk mogen doen, het heerlijke Franse leven: stokbroodje, kaas en natuurlijk de heerlijke wijnen van de streek, de prachtige omgeving die we mochten bewonderen. De belevenissen met de gasten, meeleven met de gasten, gesprekken over het geloof met de gasten. Gekke dingen beleven met de gasten. Het was in één woord fantastisch!!!!. We danken God dat we dit hebben mogen meemaken en dat dit mogelijk was.

Binnen kort zal ik jullie berichten wanneer we precies thuiskomen, dit is afhankelijk of er nog mensen bij komen. Maar 13 september zijn alle gasten vertrokken, maar dan moeten wij de rest van de tenten nog klaar maken voor de afbouwploeg.

We willen jullie hartelijk danken voor al jullie meeleven, voor de reacties zowel via de weblog als de mail, mede door jullie belangstelling is dit ook een succes geworden, want ook daar genoten we van.

Nog één keer tot mail en dan tot ziens allemaal.

Hartelijke groet,
Veel liefs
Bart en Dineke

• 31 Augustus 2014 - 12:49

Paul En Nelianne:

Wat gaat de tijd toch snel ;-) Succes en veel plezier de laatste weken, en tot snel.
    Groetjes van jullie buurtjes.

• 01 September 2014 - 14:12

Hilda Sikkema:

Sterkte met de laatste loodjes en een goede reis naar huis!

gr. Hilda

• 01 September 2014 - 17:28

Familie Borst:

Veel sterkte toegewenst met het opruimen van de tenten. Geniet ook nog even van het mooie weer! Tot gauw. Groetjes Fam. Borst