Oesters - Reisverslag uit Vias, Frankrijk van Bart en Dineke Dertien - WaarBenJij.nu Oesters - Reisverslag uit Vias, Frankrijk van Bart en Dineke Dertien - WaarBenJij.nu

Oesters

Door: Dineke

Blijf op de hoogte en volg Bart en Dineke

30 Mei 2014 | Frankrijk, Vias

Lieve mensen
29 mei Hemelvaartdag s’morgens eerst online met Noorderlicht.

Daarna spullen gepakt en proviand mee en dat naar Sète. Sète heeft de grootste vissershaven van Frankrijk, de vissersboten varen van Canal Royal tot midden in de stad en zorgen bij terugkeer voor een levend spektakel.
We hebben ook een kijkje genomen in de Halles dat is een grote hal met enorme bedrijvigheid waar verse vis wordt verkocht.
Het stadje zelf was erg gezellig je loopt langs het water en de winkeltjes en de gezellige terrasjes zijn allemaal open vanwege het mooie weer. Sète is erg oud maar mooi.
Vandaaruit zijn we naar de auto gelopen en hebben gepicknickt aan het water heerlijk!!!!
De tocht verder vervolgd en dat naar Mèze.
Ten zuiden van Sète ligt de 19 km lange en tot wel 5 km brede Etang de Thau, waarvan de oever aan de landzijde wordt gekenmerkt door pittoreske dorpen en uitgestrekte wijngaarden.
Eén van de dorpjes is Mèze en om daar te komen zien we het grote meer Etang de Thau met allemaal glinsterde pannen van de Oesterbank. Er worden Oesters gekweekt en het meer ligt er prachtig.

Onderweg een paar keer gestopt om dit te bekijken, en daarna naar Mèze. Mèze is een heel oud dorpje met een schilderachtige haven en een mooi zandstrand, en natuurlijk tal van restaurantjes.
We hebben deze dag veel moois gezien, het was een prachtige dag met mooi weer. S 'avonds zijn we uit eten geweest. Erg lekker en gezellig.

Vrijdag 30 mei eerst van alles gedaan vanmorgen. Caravan schoonmaken en wassen, boodschappen doen want morgen komen er weer 3 gezinnen dus moeten de tenten weer klaar gemaakt worden en morgen gaan er 2 gezinnen naar huis.

Vanmiddag zijn we naar Cap-d’Agde geweest waar ze Vinocap hadden dat is wijn proeverij. We wisten niet wat we zagen er waren maar liefst 97 kraampjes waar je wijn kon proeven. Deze wijnen komen allemaal uit de omgeving Vias. We kregen een wijnglas met een touwtje zodat je deze om je nek kon leggen en daarmee wijnproeven. Dit gebeuren koste 3 euro. Nou, we hebben heel wat wijnen geproefd er waren erg lekkere wijnen bij.
Bart heeft een paar flessen gekocht die gaan we bij gelegenheid opdrinken. Er is ook een wedstrijd aan verbonden, ze hebben 3 dagen Vinocap, morgen sluiten ze het af.
We hadden de hele week mooi weer maar nu ik dit schrijf begint het te regenen dus moesten we naar binnen.
Ik stop er eerst weer mee we wens jullie alle goeds, en tot mails maar weer.
Hartelijke groet,

Bart en Dineke

• 30 Mei 2014 - 22:27

Hilda Sikkema:

Geen oesters (snottebellen!) gegeten? :-(

• 30 Mei 2014 - 23:04

B&J:

Prachtig die vissers plaatsjes. Ook rauwe oesters uit gezogen ?

• 04 Juni 2014 - 22:04

Kees:

Na al die verhalen gelezen te hebben, begrijp ik dat jullie je niet vervelen :-) Geniet er van!